Menu

Finanse - praktyczne porady

Blog dla wszystkich, którzy myślą o racjonalnym zarządzaniu swoimi finansami. Praktyczne porady dotyczące działalności gospodarczej, oszczędzania i zarabiania.

Analiza strategiczna – produkt, klient i sprzedaż.

biuroaida

„Dojrzali ludzie gromadzą doświadczenia, które pozwoliły im przeżyć. Niektórzy nazywają to mądrością. Ale ja nie jestem mądra. Może tylko jest we mnie więcej mocy, jak w dobrym winie. Zrozumienie naszego doświadczenia, wymaga wysiłku myśli.."

R.Ligocka

Doświadczenie to powszechne pojęcie oznaczające wiedzę, umiejętności wynikające z obserwacji konkretnych zdarzeń, uzyskanych poprzez zaangażowanie. Jak rozpocząć realizację nowych wyzwań bez bagażu doświadczeń? Warto skorzystać z doświadczenia konkurencji. Skoro ich model biznesu sprawnie funkcjonuje warto się przyjrzeć ich działaniom. W poprzednim wpisie prosiłam, aby dokładnie prześledzić konkurencję. Zadanie odrobione?

Jeżeli tak, to możemy rozpocząć analizę strategiczną. Dla potrzeb tekstu wykorzystam przykład sprzedaży rękodzieła, ostatnio dużo tego wokół mnie, stąd mój wybór. 

1. Analiza makro otoczenia - rozpoczynając trzeba najpierw myśleć globalnie, aby następnie skupić się na najbliższym otoczeniu. Pisząc „globalnie” mam na myśli analizę makro otoczenia. Jest wiele narzędzi, które do tego służą. Moim zdaniem, jednym z prostszych jest analiza PEST. W przypadku biznesplanu na własne potrzeby to idealny sposób. Pierwszym naszym zadaniem jest wypisanie czynników, które mogą pomóc naszej firmie w funkcjonowaniu oraz tych, które będą nam ewidentnie przeszkadzać. Dzielimy je na czynniki o charakterze:

  • Prawno-politycznym (np. decyzje partii politycznych, ustawodawstwo)
  • ekonomicznym(np. bezrobocie, dostępność kredytów)
  • Kulturowym (np. zmiany w wartościach i kulturze, zmiany stylu życia, nastawienie do pracy i czasu wolnego)
  • Technologicznym(np. rozwój technologii, poziom nakładów konkurencji)

Przykład: sprzedaż rękodzieła

Szanse:

Prawno – polityczna

Zapowiadana zmiana przepisów w sprawie minimalizacji składek ZUS dla przedsiębiorców, możliwości zarobienie do 1050 zł bez konieczności zakładania działalności, 6 miesięcy bez składek ZUS dla nowych firm.

Ekonomiczne

Dotacje unijne i z Urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Większa dostępność kredytów dla małych firm.

Kulturowe

Zmiana wartości pracy człowieka. Duże zainteresowanie rękodziełem.

Technologiczne

Rozwój technologiczny pozwalający na sprzedaż na odległość.

 

Zagrożenia:

Prawno – polityczne

Zwiększania obowiązków urzędowych dla małych firm (wprowadzenia wysyłki JPK_VAT), tylko elektroniczna wysyłka deklaracji

Ekonomiczne

-

Kulturowe

Zainteresowanie rękodziełem, dużo osób sprzedających swoje wyroby.

Technologiczne

Rozwój Internetu Zwiększający konkurencję

 

Wyodrębnionym czynnikom można dodatkowo nadać wagę znaczenia oraz ocenić ich zależność z funkcjonowaniem naszego przedsiębiorstwa. Jednak jeżeli analiza makro tworzona jest dla celów własnych, ważne, abyśmy mieli świadomość istnienia szans i zagrożeń wynikających z makro otoczenia, na które nie mamy wpływu.

Po zapoznaniu się z globalną skalą czynników mających wpływ na nasze przedsiębiorstwo, czas przejść do skali mikro.

2.Analiza atrakcyjności sektora. Aby zbadać najbliższe otoczenie można wykorzystać analizę 5 sił Portera.

2.1. Po pierwsze należy określić sektor, w którym będziemy funkcjonować.

Co to jest sektor? To grupa firm, która oferuje podobne produkty lub usługi w obrębie jednego terytorium. Więc sektor dla sprzedaży rękodzieła będzie następujący. 

Sektor: rynek sprzedaży rękodzieła w wybranym mieście lub sektor sprzedaży internetowej rękodzieła. 

Informację na temat panujących trendów sprzedaży i zainteresowania produktami tego typu można znaleźć w Internecie. Jednak w niektórych przypadkach trzeba trochę poszperać. Kilka wpisanych przeze mnie haseł pokazuje, że zainteresowanie rękodziełem rośnie z roku na roku. Można poszperać w danych GUS-u, jednak nie mam pewności czy akurat ten temat został tam zgłębiony.

Przy definiowaniu sektora należy wziąść pod uwagę zarówno firmy, które oferują takie same wyroby, ale także na te, które mają w sprzedaży substytuty (zamienniki). Należy również ustalić wielkość sektora - używa się do tego wielkości obrotów wszystkich przedsiębiorstw z sektora. Niektóre sektory mają bardzo sprecyzowane badania i dane na ten temat, inne mniej. Nalezy poszperać, poszukać. Nie chodzi tu o dokłade kwoty, ale o rozeznanie. 

Dynamika sektora: sprawdź dynamikę konkurencji na rynku, czy oferowane produkty są do siebie podobne czy czymś się różnią. Dynamikę sektora określa się w skali od 1 do 10. Ostatnią kwestią związaną z okresleniem sektora jest jego cykl życia. Uwględnia się go zarówno poprzez cykl życia produktów, jak i przedsiębiorstwa. Dzielimy je na fazy: wprowadzenia, rozwoju, dojrzałości i schyłku. 

Gdy już przeanalizujemy temat przechodzimy do kolejnego etapu analizy. 

 

 

2.2. Rywalizacja w sektorze.

Określamy konkurencję: duża, mała, średnia

Sprawdzamy rynek lokalny: szukamy firm z najbliższej okolicy o podobnej specyfice. Warto zapoznać się z ich ofertą, opiniami o firmie, określić wysokość cen, jakość wyrobów i jakość obsługi. Zapoznajemy się z kanałami dystrybucji, czyli jak sprzedają i gdzie się reklamują.

Jeżeli chcemy działać na skalę ogólnopolską podobną analizę robimy z najlepszymi firmami na rynku. Korzystamy z ich doświadczenia i dobrych praktyk. Należy zastanowić się z punktu widzenia klienta jakie mają mocne i słabe strony. Co można zrobić by ulepszyć obsługę i produkt. 

2.3. Groźba pojawienia się nowych konkurentów.

W tej części należy się zastanowić jakie są bariery wejścia na rynek. Czy aby rozpocząć podobną działalność trzeba mieć wysoki kapitał początkowy i czy istnieją jakieś dodatkowe przeszkody. Do przeszkód tych zaliczyć można: zróżnicowanie produktów wśród konkurencji, koszty zmiany dostawcy, ekonomika skali działania, potrzeba specjalistycznej wiedzy, regulacje prawne, dostęp do technologii i kanałów dystrybucji czy dostęp do kapitału.

Wnioski pozwolą nam ustalić, jaka jest szansa pojawienia się kolejnej konkurencji. Sektor rękodzieła charakteryzuje się relatywnie niewielkimi kosztami wejścia na rynek. Pierwsze „dzieła” można stworzyć niewielkim nakładem finansowym, dlatego też groźba nowej konkurencji jest wysoka. Jednak istnieje tutaj czynnik indywidualności tworzenia. Każdy produkt jest inny. Każdemu podoba się coś innego i nie każdy ma talent lub pasję, aby się właśnie tym zajmować.

Akurat ten sektor jest ściśle związany z działalnością twórczą, której ciężko się nauczyć. Jest to w dużej mierze kwestia talentu, a dopiero później wprawy. Generalnie zasada jest taka, że im trudniej wejść na rynek, tym łatwiej na nim przetrwać. 

2.4. Groźba pojawienia się substytutów.

Musimy zastanowić się czy nasz produkt/ usługa posiada możliwość pojawienia się substytutów. Im łatwiej jest zastąpić twój produkt, tym twoja praca będzie wymagała więcej nakładów czasu i będzie trudniejsza. 

Rękodzieło może posiadać substytuty w postaci wyrobów fabrycznych stylizowanych na rękodzieło. Produkt taki na pewno będzie tańszy. Jednak praca ludzkich rąk charakteryzuje się niepowtarzalnością i to jest przewaga nad substytutami.

2.5. Siła przetargowa dostawców i nabywców.

Mała liczba dostawców oznacza kłopoty dla branży.

Dostawcami dla sektora rękodzieła są firmy sprzedające materiały do ich wykonania.

Możliwość zakupów przez Internet sprawia, że dostawcy nie posiadają dużego oddziaływania na tego typu firmy. Siła przetargowa nabywców ma tutaj o wiele większe znaczenie. Decyzja o zakupie wyroby wynika z analizy zaproponowanej ceny w stosunku do jakości i niepowtarzalności produktu. Ze względu na coraz większą ilość firm tego typu na rynku odbiorcy mogą przebierać w ofertach.

2.6. Wnioski. 

Z powyższej analizy możemy wysnuć wiele wniosków. Czy branża, którą wybraliśmy charakteryzuje się dużą konkurencyjnością i czy konkurencja ta może się szybko powiększać. Pamiętaj, że im większa rywalizacja na rynku, tym mniejsze zyski.

Dowiemy się również jak sprzedaje nasza konkurencja, jakie ma ceny, jakie ma mocne i słabe strony.

Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić opłacalnośc przedsięwzięcia, ułożyć sobie w głowie wstępny plan działania, określić strategię produktu, politykę cenową oraz grupę docelową sprzedaży. A to podstawa do dalszej pracy nad biznesplanem.

Cudownych nowych doświadczeń !

 

rywalizacja1

Komentarze (5)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Trejdoo] *.dynamic.chello.pl

    Świetnie byłoby, gdyby te wszystkie zmiany weszły w życia - w końcu dla niektórych 1000 złotych to kupa pieniędzy, a możliwość wypracowania ich bez konieczności zakładania własnej działalności gospodarczej jest na plus! I tak dziwię się, że Konstytucja Biznesu została uchwalona...

  • kiruj778

    Ciekawa analiza !
    www.sexy-escorts-london.com/meet-janelle-girl.html

  • tad3r

    Mega analiza !
    www.escortuk.com/meet-simone-blonde-girl.html

  • tad3r

    Coś w tym jest.. !
    london-escorts.co/girl/lexi

  • Gość: [Wiktor] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Bardzo ciekawy i merytoryczny artykuł. Będę zaglądać zdecydowanie częściej na Twoją stronę. Natomiast co do samego biznesu, to warto również pomyśleć o startupie. Na stronie paniala.pl/wiedza/startup/ można przeczytać, że starupem jest każdy biznes, który został utworzony w celu odnalezienia i skalowania powtarzalnego modelu biznesowego. Dzięki niemu mozemy zdobyć kolejne rynki i postawić na rozwój przedsiębiorstwa.

© Finanse - praktyczne porady
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci